SHARK – szybki, ekonomiczny, wygodny i w pełni bezpieczny samolot ultralekki

SHARK UL, produkowany przez słowacką firmę Shark.Aero s.r.o., to jednosilnikowy, dolnopłatowy, lekki samolot dwuosobowy o konwencjonalnej konstrukcji z tandemowym układem siedzeń. Zaprojektowany do wygodnego latania na długich dystansach i z dużą prędkością, ma nowoczesną, agresywną sylwetkę oraz osiągi samolotu myśliwskiego. Swoją nazwę zawdzięcza ultranowoczesnej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego oraz wyszukanemu, opływowemu kształtowi.

Układ

Tandemowy układ siedzeń
Chowane podwozie
Nowoczesna aerodynamika
Silnik Rotax 912 ULS
Rama samolotu wykonana z materiałów kompozytowych

Funkcje

Prędkość przelotowa: 150 mph+
Zasięg: 1000 mil+
Dyżurowanie w powietrzu: 4 godz.
Zużycie paliwa: 4–6 gph
Zwinny
Niskie koszty utrzymania

Bezpieczeństwo

Dwuosobowy
System ratunkowy
Wzmocniony kokpit
Doskonała widoczność
Łatwa obsługa
.

Projekt i konstrukcja

Samolot Shark, którego debiut nastąpił formalnie w AERO Friedrichshafen w kwietniu 2007 r., został zaprojektowany tak, aby „pasować” zarówno do samolotów kategorii UL w Europie, jak i LSA w USA. Jego konstrukcja wykonana jest głównie z włókna węglowego oraz w niewielkim stopniu z włókna szklanego, a także z elementów z włókien aramidowych o strukturze plastra miodu, wypełnionych pianką z polichlorku winylu. Główny dźwigar skrzydła to demontowalna, dwuczęściowa belka z włókna węglowego, która łączy się pod przednim siedzeniem, z kolei dźwigar pomocniczy podtrzymuje mocowanie lotek oraz klap. Kształt krawędzi natarcia skrzydła jest eliptyczny, a krawędź spływu ma niewielką fazę w miejscu mocowania lotek. Jednoszczelinowe, sterowane elektrycznie klapy zajmują pozostałą część krawędzi spływu skrzydła. Podobnie jak skrzydła, stabilizator ogona z lekko zaokrąglonymi krawędziami można łatwo zdemontować, aby umożliwić transport samolotu. W sterze wysokości znajduje się sterowana elektrycznie klapka wyważająca.

Kadłub Sharka obejmuje zintegrowany statecznik pionowy, kabinę, podłogi oraz panel sterowania. Statecznik pionowy jest wysunięty do przodu, co sprawia, że krawędź spływu steru znajduje się ponad linią zawiasów steru wysokości, przypominając swoim kształtem mocno odgiętą tylną płetwę rekina z zakrzywioną krawędzią natarcia. Samolot jest również wyposażony w mały statecznik dolny oraz boczny drążek sterowy. Od statecznika pionowego w kierunku przodu górna linia kadłuba prowadzi ku górze do otwieranej na bok jednoczęściowej klapy kabiny. Za kokpitem znajduje się duży luk bagażowy. Wskaźniki pokładowe są widoczne z obu siedzeń. Samolot jest napędzany silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM (75 kW) lub Rotax 914 o mocy 115 KM (86 kW) z turbosprężarką. Shark UL ma chowane podwozie oraz trzy- lub dwułopatowe śmigło ze zmiennym kątem nachylenia łopat.

Prototyp Sharka, zarejestrowany w Czechach pod numerem OK-OUR01, odbył swój pierwszy lot 19 sierpnia 2009 r. Pierwszy lot samolotu UL miał się odbyć w 2010 r., ale ostatecznie stało się to dopiero w styczniu następnego roku. Seryjna produkcja rozpoczęła się w połowie 2011 r.

Skrzydła oraz ogon Sharka zostały dostosowane do użycia w słoweńskiej konstrukcji OneAircraft One.

Trzecia wersja Sharka została zarejestrowana we Francji jako 83AJR pod znakiem wywoławczym F-JSOR na początku 2011 r., ale 21 czerwca 2011 r. uległ on zniszczeniu podczas wyścigu Paryż–Madryt. Najprawdopodobniej ten samolot został później odbudowany, ponieważ użycie tego znaku wywoławczego (kod 381BBD) zauważono w maju 2015 r. Czwarta wersja pojawia się w czeskim rejestrze jako demonstrator w Niemczech.
W 2015 r. konstrukcja – wyposażona w zmodyfikowany silnik oraz specjalne śmigło DUC – ustanowiła rekord świata w klasie RAL2T w prędkości lotu w linii prostej (303 km/h).

Warianty

Shark LS

klasa UL (Europa), podwozie stałe, śmigło o stałym kącie nachylenia łopat

Shark UL

klasa UL (Europa), chowane podwozie, śmigło o zmiennym kącie nachylenia łopat

Shark SPORT

planowany lekki samolot sportowy klasy LSA (USA), większy zasięg i cięższy, podwozie stałe

Przydatne linki:

Instrukcje
Artykuł AOPA o samolocie Shark UL
Podkast dla maniaków samolotów
Shark UL na YouTube

  • No products in the cart.