Najszybszy europejski samolot ultralight z chowanym podwoziem,
mniejszymi skrzydłami i śmigłem o zmiennym kącie natarcia

Shark UL został zaprojektowany i przetestowany z maksymalną masą startową 600 kg.

Cechy konstrukcyjne

Zaprojektowany zgodnie z europejskimi i amerykański wymogami dla samolotów UL oraz Light Sport Aircraft.
Dolnopłat o kompozytowej konstrukcji z klasycznym ogonem i tandemowym układem siedzeń.

Konstrukcja

Kadłub kompozytowy z włókna szklanego oraz włókna węglowego połączonych żywicą epoksydową, o budowie typu przekładkowego (ang. sandwich) z aramidowym rdzeniem typu plaster miodu i pianki PCV.
Kadłub o konstrukcji skorupowej ze zintegrowanym statecznikiem pionowym, podłokietnikami, oparciami, podłogą i panelami instrumentów.
Kompozytowe skrzydła; wykonany z włókna węglowego dźwigar główny i pomocniczy, do którego zamocowane są mocowania klap i zawiasy lotek.
60% krawędzi spływu skrzydła zajmują potężne jednoszczelinowe klapy.
Skrzydła i usterzenie poziome ogona mogą być szybko zdemontowane na czas transportu.

Kontrola lotu

Uruchamiane mechanicznie usterzenie z elektrycznie sterownymi trymerami na lotkach i elektrycznie sterowane klapy.

Podwozie

Shark UL ma trzypunktowe chowane/wciągane podwozie ze sterowanym kółkiem przednim 13X4” i 14×4” kołami podwozia głównego wyposażonymi w hydrauliczne hamulce tarczowe.

Napęd

Czterocylindrowy silnik rzędowy Rotax 912ULS 75 kW/100HP z kompozytowym śmigłem o zmiennym skoku/kącie natarcia.
Zbiorniki paliwa zintegrowane w skrzydłach o łącznej pojemności 100 litrów.

Rotax 912 to silnik wolnossący, chłodzony powietrzem i wodą, o przeciwległych czterech cylindrach, czterosuwowy, z napędem redukcyjnym, popularny w certyfikowanych lekkich samolotach sportowych, samolotach ultralekkich oraz powietrznych statkach bezzałogowych. W roku 2014 Rotax wyprodukował swój 50-tysięczny silnik serii 912.
Eksploatacja silników Rotax 912 (link do materiału opublikowanego w Przeglądzie Lotniczym, zamieszczonego na stronie michal.setlak.waw.pl)

Wyposażenie samolotu

W pełni tapicerowane i regulowane siedzenia w układzie tandem z kokpitami zapewniającymi pełną kontrolę przy pomocy bocznych drążków sterowych po prawej i dźwigniom gazu i klap po lewej stronie. Trymer wysokości jest sterowany elektrycznie za pomocą przycisku na bocznym drążku sterowym. Panele instrumentów dla obu pilotów ze standardowymi wyświetlaczami EFIS/EMS wraz z klasycznymi wskaźnikami paliwa, moduł nadawczo-odbiorczy, transponder, GPS, dodatkowy wskaźnik prędkości oraz wysokościomierz. Jednoczęściowa osłona kabiny, wspierana na siłownikach gazowych, jest otwierana na prawo. Przestrzeń bagażowa znajduje się za siedzeniami.

Ogólna charakterystyka

Załoga:  1
Ładowność:  1 pasażer
Długość:  6,715 m (22 stopy 0 cali)
Rozpiętość skrzydeł:  7,90 m (25 stóp 11 cali)
Wysokość:  2,51 m (8 stóp 3 cale)
Powierzchnia skrzydeł:  9,50 m2 (102,3 cale kw.)
Masa własna:  275 kg (606 lbs)
Masa startowa:  472,5 kg (1042 lbs)
Pojemność zbiornika na paliwo:  100 l (26,4 US gal, 22,0 Imp gal)
Śmigła:  trzyłopatowe kompozytowe DUC Hélices o zmiennym kącie nachylenia łopat
Zespół napędowy:  1 silnik Rotax 912 ULS w układzie flat-four, chłodzony powietrzem i płynem, 73,5 kW (98,6 KM)
.

Specyfikacja

Prędkość maksymalna:  300 km/h (186 mph, 162 kn)
Prędkość przelotowa:  250 km/h (155 mph, 135 kn) – ekonomiczna
Prędkość przepadania:  64 km/h (40 mph, 35 kn) – klapy opuszczone
Dopuszczalna chwilowa prędkość maksymalna w spokojnym powietrzu:  333 km/h (207 mph, 180 kn)
Przeciążenia: +4/-2
Prędkość najszybszego wznoszenia:  5,1 m/s (1000 stóp/min) – na poziomie morza

Awionika

EFIS-SkyView
EMS-D120

Certyfikaty

Type certificate DAC (Germany)

Type certificate LAA (Czech Republic)

Type certificate CAAC (China)

  • No products in the cart.